Friday, July 21, 2006

Projektets ide - og status

Her er bullets-teksten fra 16 PowerPoints, jeg fremlagde til de tredje ud af fire møder, vi holdt med Kompetencerådets 20-30 medlemmer i foråret 2004. Hvad handler projektet om og hvor langt er vi nået?


1. M2-projektets ide

  • Virksomheder har en mission
  • Medarbejdere vil noget med deres liv
  • Der er en spænding mellem disse to
  • Hypotese: Det kan være frugtbart at arbejde med denne spænding
  • Forskning: a. Hvordan gør man det? b. Kan positiv effekt heraf påvises?

2. M2 og Kompetencerådet

  • Vores motivation: Er der resonans? Udvikle vores forståelse. Skabe og afprøve værktøjer. Finde legekammerater. Fremme projektet.
  • K-rådets: Det meningsfulde arbejde som grobund for innovation i vidensamfundet

3. Mening i det moderne vesten

  • Tidligere: religion, kamp for det daglige brød.
  • Sekularisering og fritid: Mening med mig?
  • Eksistentialisme: Kast dig ind i livet!
  • Absurdisme: Godot (meningen) findes ikke
  • Marxismen: kæmp for utopien, socialismen
  • Postmodernismen: De store fortællinger døde
  • Liberalisme, demokrati, menneskerettigheder

4. Det almindelige liv

  • Blive voksen, få sig en uddannelse, få et godt arbejde, blive gift, få børn og få dem godt i vej, være sammen med vennerne, have nogle fritidsinteresser.
  • SøndagsBerlingerens sektioner er livet i dag: Job, Bolig, Familie, Fritid, Rejser, Bil, Båd
  • Men livet er tyndt: forbrugerisme, tv, ugeblade, Lykkelotto, håndbold-VM-ekstase, alkohol, tom sex, ondt i livet, piller, selvmord

5. The shock of banality

  • ”The recognition that one’s life lacks a suitably grand meaning is often an unpleasant awakening. The words of this housewife express the loathe-some shock of banality that many have felt:”You wake up one day and you say to yourself: ’My God, is this all there is? Is it really possible that this is what life is all about?’” There is no inspiring story, high meaning, grand plan, or sensational outcome. Life is so-so and looks to continue that way, and then eventually it will be over.” (Roy Baumeister, Meanings of Life, 1991, p. 61)

6. Mening i psykologien

  • Freud og psykodynamik: Drifter, traumer, terapi, ligevægt.
  • Viktor Frankl: Drift mod mening, logos (1950-80)
  • Irvin Yalom: Mening, død, frihed, alenehed (1980'erne)
  • Roy Baumeister: ”Meanings of Life” (1991). Hvordan vi nærer the Myth of Higher Meaning (1992)
  • Wong (red.): “The Human Quest for Meaning” (2000)
  • Karen Schultz: “Eksistens i arbejdslivet” (2001)

7. Menneskelig opblomstring

  • Pædagogik, humanistisk psykologi, human resources, socialt arbejde, velfærdssamfund:
  • Mennesket fødes med rige muligheder, og gode rammer skal sikre de udfoldes
  • Udfoldelsen ikke automatisk, men kræver fortolkning af retning.
  • Solsikken tvivler ikke, men hvad skal jeg blive til?
  • At fortolke er at finde mening – også med livet

8. Hvad er meningen med mig?

  • Førhen: Kaldet
  • I dag: Drucker: ”Hvad skal mit bidrag være?”
  • F.eks.:
  • Hvad er spændende, hvad brænder jeg for?
  • Hvad er jeg god til, hvad har jeg talent for?
  • Hvem har brug for det, jeg har at give?

9. Eksempler på livsmeninger (1)

  • At skrive digte og historier frem fra mit inderste til andres inderste, så jeg i mine læsere kan skabe oplevelser så mærkelige og fantastiske som dem, jeg selv har.
  • At sørge for at min multihandicappede dreng får et værdigt liv og samtidig prøve at inspirere andre med svære handicaps og deres nærmeste til at tage kampen op.

10. Eksempler på livsmeninger (2)

  • Jeg vil motivere og lede andre mennesker i store organisationer og jeg vil skabe foran-dring og udvikling blandt mine medarbejdere, så vi sammen kan levere produkter og oplevelser til glæde og nytte for andre.
  • Min båd er det bedste jeg har, så jeg skal tjene nok på mit arbejde til at jeg kan komme ned og arbejde på båden og sejle med mine drenge og resten af familien så meget som muligt.

11. Eksempler på livsmeninger (3)

  • Tal i lige rækker giver mig ro i sjælen og overskud til familien, og jeg er god til dem, så jeg hjælper mine kolleger og arbejdsplads med at holde styr på dem – og bliver måske en dag så god, at jeg kan blive freelance og yde bogholderservice til de mindre virksom-heder her på egnen.
  • Nyde mine børne- og oldebørn og være en god nabo her i ældrekollektivet og passe på mine penge, så børnene kan arve lidt.

12. Mening i arbejdslivet

  • Arbejdet skal være Meningsfyldt – med stort M: Give mening netop i mit liv
  • Det forventer de unge i stigende grad
  • Eksisterende fora: MUS, coaching og sparring, karriereplanlægning, Work/Life
  • Arbejdslivsmening – med/uden det private
  • Invasion? “Skal arbejdspladsen nu også interessere sig for min livsmening?”

13. Samspillet med missionen

  • Mission: Det virksomheden vil udretteHvad vil medarbejderne udrette?
  • Hvordan spiller de to sammen i afdelingen?
  • Skal overensstemmelsen øges? Fra 5% til 10%? Ja Fra 50% til 90%? Nej
  • Spændingen er god – modsigelse, udvikling. Men for megen spænding er destruktiv.

14. Værktøjer

  • Hjemmeopgaven fra 1. til 2. gang: Et vigtigt spørgsmål vedr. dette emne. Hæft dig ved to oplevelser, der berører det. Fortæl om dem.
  • Reflekterende team (Charlotte med Ib og Bjørn): A fortæller ”Spændende, talent, for hvem?”. B og C anerkender og giver bud på livsmening.
  • Bjørns øvelse: Skriv en vigtig sætning. Skriv derpå fem spørgsmål til den. Indhent tre spørgsmål til den fra to andre.
  • Fortroliggøre vha. fiktive personlige missioner

15. Hvad har vi lært i K-rådet?

  • Første gang: Interesse for emnet, men indvendinger mod begrebssættelsen af det
  • Anden gang: Interesse for abstrakt diskussion (bl.a. efter Karen Schultz), men ulyst til konkret behandling af egen livsmening
  • Tredje gang: ?

16. Status på projektet efter K-rådet

  • Vi er blevet mere ydmyge over for opgaven
  • Vi har fået afprøvet et par værktøjer
  • Er der behov for M2 nu – eller først om 20 år?
  • Skal lederen overhovedet inddrages?
  • Før mission/mening kan behandles, er der stort arbejde med formulering af individuelle livsmeninger (afmystificeres, almindeliggøres).
  • Er der overhovedet produktivitetsgevinster at hente? (hvis folk som følge af deres livsmeningsafklaring f.eks. vælger at kvitte jobbet)
  • Vi er længere fra realisering af projektet end før

0 Comments:

Post a Comment

<< Home